Kakor och ägglossning..


Mmm... och LCHF!

Hej bloggvänner!

Så, då har måndagen gått och det är snart dags att krypa ner i sängen! Men först tänkte jag ge er en lägesuppdatering och ett recept på kakor (hör och häpna :)) men de är såklart LCHF!

Vi börjar med statusuppdateringen!
I torsdags kväll (eller natt för att vara exakt) tog jag ägglossningsprutan Otrivelle som gör att ägget lossnar ca 36 timmar senare. Så det vart sexande i fredags kväll, i lördags förmiddag och på söndag förmiddag (bara för att gardera oss även om säkert var för sent på söndagen). Så nu börjar väntan igen. Den e såklart jobbig och jag vill bara snabbspola tiden frammåt. Ovisshet suger verkligen! Men så här är det ju för alla i den här situationen, inte bara för mig. Men somsagt, det är en klen tröst. Men på nåt sätt känns det ändå som att tiden går ganska fort just nu, hoppas det fortsätter så!

Och så var det kakreceptet!
För er som tycker om klassiska nöttoppar och nötkaka är det här en riktig hit!
Jag utgick från det här receptet men bytte så klart ut sockret mot sukrin melis (dvs sukrin i florsocker-format)


Ingredienser
200 g hasselnötskärnor
50 g smör
1 dl sukrin melis (gärna mixat med vaniljstång)
1 ägg

Dekoration
hasselnötter

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull. Blanda ner florsockret. Kör nötterna i matberedare tills de är finhackade eller mal dem i mandelkvarn. Blanda ner nöthacket och ägget i smör och sockerblandningen. Klicka ut smeten med två skedar på en plåt med bakplåtspapper. Sätt en hel nöt överst på varje kaka. Baka kakorna mitt i ugnen i ca 15 minuter. Ju mindre kakorna är desto kortare tid behöver de i ugnen. Låt dem svalna på plåten.

På arlas recept står det att man ska få ut 20-25st - jag fick ut 7?! Ehh?? Jag lovar, SÅ stora gjorde jag inte mina kakor :)


Jag gör mitt eget vanilj"socker" - det är bara att mixa torkad vaniljstång (efter man har gröpt ut innehållet och använt i tex panncotta) med sukrin! Skitenkelt - man kan förstås göra samma sak med vanligt socker! Bra "gå bort present" i en fin burk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0