Paj-omelett



Nytt år nytt liv skrev jag ju i förra inlägget! Och nu på det nya året tänker jag vara relativt strikt med LCHF - med vissa planerade undantag för födelsedagar och liknande. Omelett eller paj utan pajdeg är bra LCHF som också är såå gott, kan inte bli mycket bättre ;D

Denna ordinära måndag passade det bra att svänga ihop en klassisk ugnsomelett eller pajfyllning som egentligen är ursprungsreceptet. När jag gör denna rätt blir den nästan alltid lite ny för jag passar alltid på att lägga i de ingredienser som just då finns hemma! Ett väldigt bra, snabbt och gott sätt att göra något av den där ostskalken, de sista skinkskivorna och de där grönsakerna som sjunger på sista versen osv...I paj-omeletten idag hamnade lite stekt charlottenlök, ett paket stekt bacon i tärningar, topparna av ett väldigt ledset knippe sparris och nägra skivor stekt skinka. Och sist men inte minst några deciliter riven stark ost. Jag använde resterna av wiskeycheddarosten från jul!

Alla dessa ingredienser sprids ut i en vanlig pajform, sedan är det bara att blanda ihop själva äggstanningen som består av 5 ägg, 2 dl vispgrädde, 2 dl röd mjölk och salt och peppar. Detta skjutsas sedan in i ugnen (225 grader) i ca 30 minuter eller tills pajen fått fin färg och ytan "stannat" och är genomgräddad! Servera pajen ljummen med en god sallad till. Jag gjorde en enkel variant med marche-sallad, tomater och rödlök och dressing!


Mums! Och detta blir väldigt gott att värma i micron dagen efter så testa vetja!


Nu är det snart läggdax här så jag önskar er en god natt med söta drömmar så hörs vi imorgon igen ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0