Idag är den första dagen i resten av ditt liv...

Så står det på en liten tavla hemma hos mina föräldrar. Och trots att det låter ganska fånigt så är det väldigt sant. Och därför är det också dags för mig att göra allt jag kan för att nå dit jag vill i livet. Eller dit vi vill kanske jag ska skriva! Jag och min underbara sambo! Vi vill ju bli fler! Men det vill sig inte. Är 30 så det är inget direkt lyxproblem heller utan hög tid att sätta igång!
Att det inte vill sig är dock inte så konstigt. Har i nästan hela livet (sen puberteten) haft extremt oregelbunden mens. Vi snackar 1-2 gånger om året, ibland oftare om jag vägt mindre än vad jag gör idag. Men summa summarum, utan regelbunden mens så blir det svårt till omöjligt att pricka in någon ägglossning. Eller ägglossning har jag förmodligen inte ens och ja, då är ju chansen att bli på smällen lika med noll. Vilket jag inte vill tänka för mycket på för då deppar jag ihop totalt. Så därför har jag en plan istället ;)
Planen är enkel: Att göra allt jag kan för att min kropp ska tycka att det är dags för något att börja växa därinne ;)
Jag har redan tjuvstartat. Ja, alltså börjat innan idag. Vad har jag då gjort hitills?
  • Gått ner 10 kg, från 100 till 89,8 (det stannade vågen på imorse). Denna viktminskning har jag LCHF-kosten att tacka för! Har gjort x antal snedsteg under sommaren så det har stått still ett tag men sen 3 dagar är jag "uppe på hästen" igen!
  • Varit hos gynekologen - hon konsterade att jag förmodligen har PCO trots att jag inte har "typiska PCO-äggstockar. Har fått Metformin för att jämna ut blodsockerkurvan, det kan vid pco hjälpa till med ägglossning...är dock tveksam över hur mkt denna tablett hjälper när jag äter LCHF!
  • Äter dagligen ett antal "mirakel"-piller som Rosenrot, Glandin 25 och Royal Jelly (just nu äter jag den starkaste sorten RJ som man suger i sig med sugrör, nasty stuff men vad gör man inte..)
  • Har varit på akupunktur 3 gånger och idag om  ett par timmar är det dags för nästa tillfälle att leka nåldyna ;) Enligt min akupunktör så ska jag inte äta vitlök och dricka svart/grönt te - mer om det i ett annat inlägg. Jag äter också kinesiska örter som ska sätta fart på blodgenomströmningen i livmodern.
  • Har börjat powerwalka -tyvärr inte regelbundet!
  • Mer piller! Som Folsyra, Omega 3, vitaminer!
Har jag märkt nån effekt hitills då?!

Absolut, det allmäna välmåendet med LCHF-kosten är fantastiskt mkt bättre än hur jag brukade må när jag åt tonvis med kolhydrater, ingen mer halsbränna som jag förut hade dagligen. Jag blir  mycket piggare och gladare över lag när jag äter LCHF. Allt detta är ju såklart jättebra men mitt stora mål är ju att få kroppen i form för en graviditet! Och där kan jag säga att jag märkt små¨förbättringar. 4 dagar efter att jag började äta rosenrot (som var det första jag började med av alla piller) så fick jag mens! Och efter 3 akupunkturtillfällen så har jag nu fått en "light"-mens. Dvs mkt sparsam men ändå¨en blödning. Man får inte vara så kräsen i mina skor utan alla små tecken som visar att det händer saker med kroppens hormoner är positiva.

Vad händer nu då?!

Förutom att fortsätta gå ner i vilkt med hjälp av LCHF-kost och motion så kommer jag även att fortsätta med alla hälsokostpreparat och med akupunkturen! När jag har nått en vikt på 83kg=bmi<30 så är det dags för ett gynekologbesök (om jag inte fått igång mensen då!) för att få Pergotime utskrivet!) Pergotime är ett läkemedel som ska hjälpa till vid utebliven ägglossning.
Men varför en blogg då?!

Jag behöver någon stans att skriva av mig och få ner alla tankar, känslor och frågor i text. Det är en sorts terapiform också - jag tror att man kan släppa saker lite när man skriver ner dom. Och även om jag skriver för min egen skull vore det fantastiskt kul att hitta läsare som är i samma eller liknande situration som mig och få deras perspektiv på det jag skriver om! Jag väljer dock att i detta skede vara anonym då det då blir lättare att här skriva ut känsliga saker!

Namnet på bloggen?!

Tja, lite fyndigt är det allt, "Vägen till Plusset" eller "Vågen till Plusset" - båda stämmer in på "resan" jag SKA göra!
Take care!
/VTP (V*gen till Plusset)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0