Akupunktur!

Ikväll är det dags för en omgång akupunktur! Detta är 6:e gången jag går dit. Och det ska bli kul att berätta att jag fått mens, vet inte om de sätter nålarna annourlunda då?! Återstår att se! Iallafall, första gången jag var där berättade dom om vissa saker som man (enligt den kinesiska läran) ska undvika. Fick ett papper med "förhållningsregler" där det står:
"Undvik att äta följande: Vitlök, mango, papaya, annanas, aubergine, gurkmeja, curry och starkt kryddad mat. Unvik vita produkter, ät ej för mycket vitt bröd, vit pasta, vitt ris. Drick/ät måttligt med mjölkprodukter. Ät ej råa morötter. Avstå från kyckling och nötkreatur som fötts upp på hormonpreparat, det påverkar vår fertilitet negativt. Drick inte kaffe, grönt te, coca-cola, appelsinljuice (färskpressad ok). Undvik godis och sötsaker.
Varför inte grönt te? Det sägs ju vara så nyttigt! Jo men tydligen påverkar det nybildningen av blodkärl negativt. istället rekommenderas man att dricka tex rooiboste, kamomill-te och måttligt med svart te.
Själv försöker jag undvika svart te helt och kör istället på rooibos-te! Tycker en del rooibos-teer har en lite konstig bismak men har precis hittat ett som är väldigt gott utan bismak, se bilden nedan! Det smakar faktiskt lite som blåbärs-soppa vilket väl är något vi som äter LCHF inte brukar ha på menyn!
Sist men inte minst så har jag fått (köpa) örter av akupunktören som  ska öka blodgenomströmningen i äggstockar och livmoder. Det ena är små ampuller med pulver i som man blandar ner i varmt vatten och dricker. Det är faktiskt väldigt äckligt, nästan kräkvarning men vad gör man inte!? ;) Det andra är små små runda piller, påminner om pepparkorn till storlek och utseende. Båda dessa örter ska man  pilla i sig 3 gånger om dagen. Så det gäller att vara strukturerad och alltid ha med sig piller. Jag lyckas ofta men inte alltid!

Kommentarer
Postat av: Jennie

Hej!

Hittade din blogg när jag sökte lite på LCHF!

Jag kommer garanterat läsa din blogg och ta åt mig av dina tips!

Jag har nämligen PCOS och vill bli gravid. LCHF kanske kan vara något för mig? Men jag vill samla på mig lite information först, så jag vet vad det handlar om!

Är det svårt att lära sig äta enligt detta? Tar det lång tid att "komma in i det"?

2010-09-21 @ 18:04:21
URL: http://jenniiiesliv.blogg.se/
Postat av: Vågen mot plusset

Hej Jennie! Kul att du hittat hit! Man märker att man inte är ensam om sin situation och även om jag verkligewn INTE önskar någon annan att vara i sitsen att det inte vill sig i bebisverkstan så är det skönt att känna att man inte är ensam ;)

Hur som helst, du frågade om LCHF. Det är väldigt lätt att lära sig äta enligt LCHF, du ska helt enkelt äta mkt fett, lagom med protein och så lite kolhydrater som möjligt. Dvs smör, grädde och feta produkter går bra, lägg till protein som finns i kött, fisk, kyckling osv och för att Wstå ut" kan man lägga till ovanljordsgrönsaker i måttliga mängder. På "kolhydrater i fokus" finns det jättemkt bra information! Det tar inte så långt tid att komma in i det men den första veckan brukar man känna sig ganska hängig då "kolhydraterna går ur kroppen". Då är det ganska lätt att "ge upp" och äta något kolhydratrikt. Men håller man bara ut så vänder det och man blir pigg och glad! Jag tycker definitivt ska ge det en chans! Och då menar jag att köra stenhårt en månad! Och om du sen vill göra planerade avsteg nån gång ibland funkar ju det med. Jag försöker att göra så få som möjligt för att de stoppar upp viktminskningen och jag vill ju ner i vikt! Men när jag fyller år i november ska jag unna mig tårta ;) Man kan ju lägga det på sin egen nivå - det beror ju på vilka resultat man vill uppnå! Lycka till och skriv gärna och berätta om vad du bestämmer dig för! Kram

2010-09-21 @ 20:20:43
URL: http://vagenmotplusset.blogg.se/
Postat av: Jennie

Hej! Idag ska jag handla hem mat enligt LCHF!

Får hoppas att jag lyckas... Är mycket att ta in, men jag ska verkligen försöka! :)

2010-09-28 @ 13:12:56
URL: http://jenniiiesliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0