Viltlax

Ligger just nu i bäddsoffan hos mina föräldrar. De skulle ha haft vänner på besök i torsdags och hade förberett en laxrätt som är sååå god. Men så blev gästerna sjuka och kunde inte komma. Så då åkte vi hit igår kväll istället och mumsade i oss den goda laxen och drack rött vin hemsläpat från sommarens italien-resa ;D

Laxen som jag tycker är så god kallas "viltlax" och jag tror receptet är något av ett "vandringsrecept". Det finns lite olika versioner av det om man googlar på nätet men "ursprungsreceptet" tror jag är från ICAs hemsida. Här kommer deras version LCHF-modifierat av mig!

Ingredienser:

  • ca 600 g laxfilé (hel eller portionsbitar)
  • 1 tsk salt
  • 4 dl vispgrädde
  • 4 msk konc vilt- och kantarellfond (eller viltfond)
  • 4 msk lingonsylt eller färska lingon
  • 1 krm svartpeppar
  • 1 tsk timjan

Gör så här: Lägg laxen i en ugnsäker form. Blanda alla övriga ingredienser och häll över laxen. Skjutsa sen in i ugnen i ca 20 minuter på 225 grader! Njut med tex smörstekta champinjoner och haricot verts!


Bild från ica.se 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0