Kokt kolja med äggsås



Detta är en mild rätt, som väl får läggas in under benämningen "klassisk svensk husmanskost"?! Egentligen är det väl torsk som är den klassiska fisken att servera tillsammans med äggsås men men, kolja är ju snarlikt torsk så det är nog ingen större skillnad i smak skulle jag tro! Gör äggsåsen och koka grönsakerna aldente först, innan du gör iordning fisken, den tar nämligen bara några minuter att laga!'

Äggsås
(är hämtat från lchfrecept.com - jag har dock gjort om lite så det passar mina smaklökar!)

3 kokta ägg
3 dl grädde
1 äggula
3 msk creme fraiche
en klick smör
Salt, peppar, dill och pressad citron efter smak

Gör så här
* Koka äggen och hacka dom.
* Häll i grädde + smör i en kastrull. Koka upp och lått puttra en liten stund och dra ner värmen.
* Vispa i äggulan
* Vispa i creme fraiche (såsen ska inte koka när du rört ner äggula & creme fraiche)
* Smaksätt med salt & peppar och ev dill och limesaft
* Rör ner ägghacket

Koljan: Koka upp saltat vatten i en större kastrull eller panna. När det kokar ordentligt, lägg i koljan och dra direkt undan kastrullen från plattan. Sedan får fisken stå och bli klar i det varma vattnet. För mig tog det ca 5 minuter med det är olika beroende på hur stora bitar/fileer av koljan du har. Testa att pilla lite på den för att se om den är klar "i mitten".

Bon aptit - ät och njut!

Kommentarer
Postat av: Marina

Det där skall jag nog ta o pröva. :-)

2010-12-12 @ 20:09:28
URL: http://formyfans.blogg.se/
Postat av: Vågen mot plusset

Hej Marina! Ja testa detta, riktigt gott och bra LCHF och det gillar vi ju ;D Kram

2010-12-13 @ 22:09:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0