Yummy Sunday dinner


Älskar min stektermometer, de är inte så dyra, ligger runt 100-lappen, så köp köp köp om du inte har någon! Att få kött och kyckling att bli saftig istället för torr är hur lätt som helst med en termometer ;)

Igår åt vi söndagsstek här hemma! Det är en rätt jag verkligen älskar och det bästa är ju att den egentligen inte kräver så mycket matlagning. Man köper en stek av något slag, jag köpte en nötstek (fransyska), och bryner i stekpanna så att den får fin färg. Sedan tjoffar man i en stektermometer och ställer in den i ugnen (i ca 2 timmar på 150 grader) och tar ut den när innertemperaturen är 68 grader. Sedan låter man den vila i 10-15 minuter innan man skär upp den. Annars riskerar man att all god köttsaft rinner ut på skärbrädan!


Medan steken vilar så kokar man grönsaker och gör såsen! Såsen ja, den har jag snott från matplatsen och kan vara den godaste sås jag ätit! Eller iallafall som jag lagat själv ;) Om man inte är alltför generös med gelen i såsen och på tallriken så blir det riktigt riktigt bra LCHF!

Ingredienser:

3 dl vispgrädde
1 1/2 dl creme fraiche
1 hönsbuljongtärning (jag tog en halv då jag skulle servera såsen till kött och inte ville ha någon "kycklington"!)
1 msk kinesisk soja
1 msk svartvinbärsgelé
salt & vitpeppar

Blanda allt i en kastrull och koka upp. Låt puttra 5 min och smaka av med mer soja och gelé om så behövs.


Ät och njut! Jag körde på grönsaker från fryspåse men orkar man skära och koka färska blir det ju ännu smarrigare ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0