Ugnstekta lammracks med rosmarin och vitlökssmör


Det här är väldigt bra LCHF-mat tycker jag! Gott och inte en kolhydrat så långt ögat når ;)


Det här med lamm. En del älskar det, andra hatar det. Jag älskar det. Tycker inte alls att det smakar kofta ;) Och har man ätit lamm som smakar kofta så bör man as soon as possible ta sig till en någorlunda bra resturang som har lamm på menyn och testa igen! För ofta är det tillagningsättet det är fel på när lamm inte smakar som det ska (dvs inte är underbart gott!)

Hur som helst, ikväll försökte jag mig på att tillaga lammracks hemma i mitt eget kök vilket jag inte gjort så ofta. Tycker oftast att det är lite för dyrt för att bara "spontanköpa" hem och när det ska lyxas planerat väljer jag nästan alltid oxfile som jag är tokig i! Men när jag i veckan hittade frysta lammracks till vettigt kilopris så fick de följa med hem! Och det ångrar jag inte!


Jag stekte racksen i en panna med smält smör för att få lite fin färg, sedan på med generöst med salt, peppar och rosmarin och därefter tjoffade jag in dom i ugnen i 150 grader tills innertemperaturen var 60 grader. Då blev lammet rosa och härligt. Men kanske väl rosa för min smak så nästa gång tar jag nog ut det runt 64 grader istället!


Till lammracksen svängde jag ihop ett vitlökssmör av 100 gram smör, 4 stora vitlöksklyftor och några matskedar gräslök! Blev riktigt starkt men gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0