Hemmagjorda hamburgare med ost och bacon


Hela den härliga hamburgaren har försvunnit under smält ost. Inte så bildskönt men väldigt gott!


Hemmagjorda hamburgare brukar vara lite halvknepiga att få till tycker jag. Eller, det är ju hur enkelt som helst att platta till lite köttfärs och steka på men att få till smaken i burgaren, så att det smakar något utom salt och peppar, det är knepigare. Men jag har äntligen hittat en magisk ingrediens. Hickoryrök-essens. Endast gjort på riktig rök och vatten. Inte ett enda E-nummer - härliga tider, bara att exprementera loss alltså! Så här såg det ut på ett ungefär.


600 gram nötfärs, en halv finhackad lättstekt rödlök och ett ägg blandas ihop till en "smet" för att sedan få en ordentlig skjuts av den här fantastiska ingrediensen..

En tesked var lagom till 600gram köttfärs..efter den lilla teskeden hade fått blanda sig med köttfärsen blev det en helt annan smet. Redan här bara visste jag att detta skulle bli fabulous!


Sedan formar man bara fyra "bollar" som man gör så jämna man kan..detta är inte min starkaste gren som ni ser på bilden. Men det ska ju synas att det är hemmagjort tycker jag! ;)


Sedan tjoff ner i en het panna med smält smör (olivolja är big nono här!). Platta till burgarna till önskad tjocklek med en vanlig stekspade. Stek sedan några minuter på varje sida på hög värme så att burgaren får fin färg. Eftersom jag gillar om burgaren är ganska tjock så tar det lite längre tid och man behöver sänka temperaturen om man inte gillar bränd mat.

När burgaren nästan är klar lägger man på en ostskiva, jag använde ementalerost som smakar lagom mycket men man tar helt enkelt en sort man gillar. Samtigt som den smälter på burgaren steker man en skiva kotlett-bacon (dvs bacon utan synlig fettrand). Det är inget fel på "fettrandsbacon" men just till hamburgare tycker jag att det är godare utan fett-rand. Sedan är det bara att lägga upp på en tallrik tillsammans med valfria tillbehör. Jag hade sallad, rödlök och klassisk hemburgardressing från felix (den där ljusrosa tuben, 5g kolhydrater/100g).

Om det blev gott? Ja, risken finns att jag kommer att tröttna på denna rätt. Det gäller att hålla sig i skinnet och inte överkonsumera!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0