Helgens bakexperiment!


Att slicka skålen är det bästa av allt, det blir man väl aldrig för gammal för?! ;)


Igår gav jag mig ut på mycket osäker mark, jag försökte mig på att svänga ihop en Drömtårta a la LCHF. Det gick sådär får jag väl erkänna. Jag använde mig av ett recept som jag brukar göra kladdig chokladkaka med och tänkte att den säkert skulle kunna gräddas lite längre och sedan kunna fungera som en rulltårta, dvs att jag skulle kunna rulla ihop kakan. Men icke. Väl gräddad blev kakan stel och lite brownieaktig. Den tillhörande smörkrämen som jag svängt ihop blev god men passade egentligen inte jättebra ihop med kakan. Jag testade att göra något slags bakelse som jag åt tillsammans med ett litet glas mjölk. Det botade sockersuget men det är inget jag verkligen rekommenderar...därför hoppar jag över att lägga ut receptet också! Men somsagt, som ni ser ovan så var smeten väldigt god och receptet till den och något smaskigt man kan göra med den hittar ni här ;)


Ok men det blir ingen repris! Bakexperimenten får fortsätta nästa helg ;)

Kommentarer
Postat av: Malin

Hej!

Tack för ditt långa svar här i veckan! Mycket klokt det du skrev om att tänka att inget är för evigt. Att inte tänka att man "aldrig mer får", för då är det nog lätt att få ett bakslag.

Det du hade bakat igår ser jättegott ut, även om det inte blev som du hade tänkt dig...

2011-03-27 @ 23:43:49
Postat av: Vågen mot plusset

Hej Malin! Nej, inget är för evigt! Jag kommer att äta både kanelbullar och chokladkakor igen. Fast inte nu på ett tag och inte lika många som jag ätit tidigare i livet. Och det bästa av allt är att det inte krävs så mycket självdisciplin när man har kommit in i LCHF, man är helt enkelt inte lika sugen längre. Just nu unnar jag mig en ruta 85% choklad när jag är chokladsugen en kväll framför tvn. Tillsammans med en god kopp te (eller kaffe) känns det riktigt lyxigt och jag känner att jag också får "mysa" till det lite ibland. Som du märkte så försöker jag mig också emellanåt på någon typ av bakning/lchf-desserter. Jag tänker att det är bättre att jag gör och äter en sådan dessert än att jag frossar loss i kolhydrater. Men egentligen är det allra bästa att vara väldigt restriktiv även med desserter osv, iaf i början. Man får hitta sin egen nivå helt enkelt ;) Hoppas det går bra för dig! Kram

2011-03-28 @ 23:23:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0