Favvorit i repris till middag!



Bästa receptet i hela boken! Men jag förstår inte hur de får såsen att bli så röd som den är på bilden..min blir alltid beige- men god ;)

Detta är ett av mina absoluta favorit-recept när det gäller LCHF. Hittade det för ganska länge sen i en LCHF-kokbok och det är så gott att det hitills är det enda recept jag testat i den boken, jag fastnar liksom alltid på den sidan ;) Vet att jag tipsat om det förut här i bloggen men det är så gott att det förtjänar en påminnelse!

Äter man kolhydrater så tror jag att basmatiris är fantastiskt till. Jag brukar servera med ångad broccoli men idag fick även resten av guccamolen hänga med på tallriken.


Ingredienser 4-6 portioner:
4-6 kycklingfiléer i portionsstorlek
2,5 dl krämig kokosmjölk (gärna den sorten från blue dragon som finns på en liten tetraförpackning)
4 msk jordnötssmör
2 dl vispgrädde
1-2 tsk sambal oelek
saften av en lime
1 tsk salt
smör till stekning

Gör så här
Tillagas på spisen.
Skiva kycklingfiléerna tvärs över i slantar. Smält smör, gärna i en stekgryta och bryn filéerna försiktigt, men låt dem bli genomstekta. Låt vila i annan form. Sänk temperaturen. Slå på kokosmjölken och tillsätt sambal oelek, limesaft och salt. Vispa ihop smakerna. Låt puttra i fem minuter utan lock. Tillsätt jordnötssmör och grädde och sjud anrättningen tills såsen antar en krämig konsistens, 5-10 minuter. Färga eventuellt med några droppar soja eller valfri kryddsås. Lägg tillbaka kycklingen och värm.

Servera eventuellt med lite rostade nötter eller kokos på toppen och gärna krispig sallad till.




Utöver en god middag har min dag bjudit på mycket mys, åkte hem till mina föräldrar och lunchade, fikade och pratade samtidigt som jag sökte ett par jobb. Fick också ett roligt besked i att jag gått vidare till en "andra"-intervju för en tjänst jag var på första intervju för förra veckan. Känns väldigt roligt så nu håller jag tummar och tår för att det kommer att gå bra!

Nu ska jag titta klart på "Pluras kök" där de dricker lika mycket som de lagar mat! Men underhållande TV blir det ju ;) Ta hand om er och sov gott! Jo, en sista sak bara, ikväll tar jag min sista provera-tablett som ska sätta igång mensen om några dagar (om allt funkar som det ska!) så¨snart börjar förhoppningsvis en ny omgång med pergotime!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0