2-rätters ikväll?

I så fall har jag ett par goda tips!  Börja med:

Smörstekt rödspätta med remouladsås (erik lallerstedts burk-remoulad är jättegod!), ångkokt broccoli och en rejäl citronklyfta! Går så snabbt att laga och blir supergott! Det här blev min middag igår!

Avsluta sedan med något som jag tycker är riktigt smarrigt. Spceiellt om du gillar äppelpaj och inte är suuperstrikt med kolhydraterna:

Ljumna smör och kanelstekta äppelklyftor (uppsötade med lite sukrin om man vill det) serveras med iskall vispad grädde.

Detta är busenkelt. Skala ett stort äpple per person, klyfta det och lägg det i en stekpanna med varmt smält smör. Rör om lite så smör och äpplen gottar sig i varrandra, häll sedan på rätt så mycket kanel (prova dig fram, är ju en smaksak hur mycket man vill ha) och låt steka färdigt på medelvärme. Verkar det bli torrt i pannan, tillsätt mer smör. Kanelen, smöret (och evt sukrinet) ska lixom bilda en seg sås runt äpplena och äpplena själva ska vara mjuka men inte mosiga utan fortfarande ha liiite spänst. Då är det klart att lägga upp i en skål och njuta!

VIll man piffa till det lite extra så rostar man lite hasselnötter som man sedan hackar i bitar och strösslar över äpplena. Inte dumt med lite "crunch"!

Hoppas ni får en härlig fredag! Själv ska jag tvätta en månads tvätt nu på dagen (har bokat tvättstugan från 08.00-18.00) men efter det blir det mysig middag med vänner!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0