Glass a la Pina Colada!


Gillar man pina colada i drinkform så gillar man definitivt den här glassen! Passar egentligen perfekt att servera i martiniglas!


I fredags svängde jag ihop en dessert som jag länge varit sugen på att testa men inte haft ingredienserna till hemma. Receptet kommer från den brittiska matlagningsgudinnan Nigella och jag har såklart LCHF-modifierat det genom byta ut socker mot sukrin. Men eftersom sukrin har en lite "kall" smak passar den perfekt att använda till glass och jag tror nog att man skulle kunna lura vem som helst att detta är en vanlig väldigt krämig glass! Dock innehåller den en del kolhydrater, ca 5 per glasskula men det kan det vara värt någon gång ibland. Dessutom räcker det med en kula per person då glassen är mäktig.



Ingredienser - 4 portioner/kulor:
0,6 dl annanas-juice (färdigpressad från kartong, välj den med minst kolhydrater, Jag hittade en med 8kh/100ml
0,4 dl Malibu rom (eller annan kokos-nöts rom)
1 msk limeljuice
4 droppar kokos-essens (finns att köpa i tex hötorgshallen)
50 gram sukrin (florsocker-varianten)
2,5 dl vispgrädde eller mellangrädde

Gör så här:

Vispa ihop alla ingredienser utom grädden i en skål. När det är välblandat häller man i grädden och vispar med elvisp tlls dess att grädden är fast men inte för hårt vispad , den ska ha "lösa toppar". Smaka sedan av och tillsätt eventuellt mer kokosessens eller mer av rommen eller ljuicen om du inte är rädd för kolisarna. Sedan är det bara att hälla ner glasskrämen i en plastbehållare med lock (jag använde ett gammalt glasspaket, perfekt!) Låt stelna i kylen över natten och ta sedan fram i god tid innan den ska ätas så att den får bli lite mjuk och går att skopa till kulor!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0