Desserttips till helgen!


LCHF-smulpaj med kanelstekta äpplen! Så nära man kan komma riktig smulpaj tror jag!


Efter att ha fått hem mitt kokosmjöl som jag beställt från low carb shop så funderade jag på vad jag skulle kunna göra för kul med det! Då mjölet egentligen inte smakar kokos så tänkte jag att jag skulle testa att se hur det fungerade att göra en smuldeg med hjälp av det! Det gick över förväntan ;)

Ingredienser smuldeg (för en liten pajform ca 3 portioner.):
75 g smält smör
1,5 dl hasselnötsmjöl (det går nog bra att använda mandelmjöl också)
0,75 dl kokosmjöl (inte samma som malda kokosflingor så beställ detta från ex low carb food shop!)
0,5-0,75dl sukrin (gärna florsockervarianten)
Vaniljpulver om man vill
Evt kanel, särskilt om man har äpplen i botten!

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser och häll sedan i det smälta smöret! Blanda ihop till en "deg". Smula degen över valfria bär/frukt. Jag använde 3 äpplen som jag smörstekt halvmjuka i kanel och lite sukrin. Men hallon/blåbär blir det nog nästa gång, bättre kolhydratinnehåll! Stoppa in i ugnen på ca 175 grader i ca 20 minuter. Smuldegen ska få fin färg men inte bli bränd! Servera med en gräddklick eller hemmagjord vaniljglass! Njut ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0