Biff a la Lindström


Köttfärsbiffar med rödbetor, broccoli och fetaostkräm, mums!

Biff a la Lindström kan väl räknas som klassisk svensk husmanskost tycker jag. Efter en snabb sökning på Google får jag veta att rätten uppfanns redan 1862 på hotel Witt i kalmar, där den serveras än idag. Förmodligen kommer den med tillbehör som potatis, gräddsås och kapris. Det är i alla fall de tillbehören som min mamma brukade servera till biffarna på den tiden de fortfarande åt kött! Klassiska tillbehör i all ära men ikväll blev det en lite enklare variant med fetaostkräm och broccoli. Supergott det också!

Eftersom jag från och med tisdag kommer att vara "löneslav" ;) så gjorde jag ikväll en riktigt stor laddning med biffar, perfekt att stoppa ner i lunchlådan eller värma när man kommer hem från jobbet och är hungrig som en varg.



Ingredienser - Biff a la lindström (ca 10 biffar)

1 kg köttfärs
2 st gula lökar
3 kokta finhackade rödbetor (inlagda i orginalreceptet)
4 ägg
salt och peppar
2 msk kapris om man vill, jag hade ingen hemma!

Gör så här:

1. Blanda alla ingredienser till färsen i en bunke. Krydda med salt och peppar.
2. Forma till 8 biffar och stek dem i lite smör så att de får lite färg på båda sidor. Stoppa sedan in biffarna i ugnen i ca 15 minuter (eller tills där genomstekta) i 175 grader.

Kommentarer
Postat av: Malin

Hej!

Tänkte bara höra hur det gick första dagen på nya jobbet?:-) Vad är det inom för branch?(Helt ok om du inte vill berätta förstås!)

2011-04-26 @ 17:23:36
Postat av: Vågen mot plusset

Hej Malin! Vad gulligt att du undrar över jobbet! Jo, det fick bra men jag har varit helt slut i huvudet ikväll! Men det ger sig nog så småningom! Branchen är "kundtjänst"-branchen men jag kommer inte att sitta i en kundtjänst utan jobba på ett kontor med olika arbetsuppgifter, allt från HR-frågor till kontakter med olika leverantörer osv. Ha det gott! Kram

2011-04-26 @ 22:40:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0