Guuudagod middag!

Om man gillar jordnötter iallafall ;) För att inte tröttna tror jag att jag måste försöka varriera LCHF-kosten så mycket jag kan,  känner redan att kött och fet sås börjar bli lite uttjatat! Så idag bläddrade jag lite en av de lchf-kockböck som mest legat och samlat damm och inser ganska snabbt att det ju finns jättemycket gott man kan göra!
Fastnade ganska snabbt för detta recept från Doktor Dahlkvist och Airams LCHF-kokbok!
Kryddig kycklingfile med jordnötssmör och kokos
Ingredienser:
4-6 kycklingfiléer i portionsstorlek
2 dl krämig kokosmjölk
4 msk jordnötssmör
1-2 dl vispgrädde
1 tsk sambal oelek
saften av en halv lime
1 tsk salt
smör till stekning 

Gör så här
Tillagas på spisen.
Skiva kycklingfiléerna tvärs över i slantar. Smält smör, gärna i en stekgryta och bryn filéerna försiktigt, men låt dem bli genomstekta. Låt vila i annan form. Sänk temperaturen. Slå på kokosmjölken och tillsätt sambal oelek, limesaft och salt. Vispa ihop smakerna. Låt puttra i fem minuter utan lock. Tillsätt jordnötssmör och grädde och sjud anrättningen tills såsen antar en krämig konsistens, 5-10 minuter. Färga eventuellt med några droppar soja eller valfri kryddsås. Lägg tillbaka kycklingen och värm.

Servera eventuellt med lite rostade nötter eller kokos på toppen och gärna krispig sallad till.
Så här såg rätten ut i receptboken:
Och så här såg min ut ;)

Kommentarer
Postat av: Marina

Det där receptet har jag gjort ett par gånger och visst är det gott!

2010-09-23 @ 17:44:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0