Fredags-gott - chokladformar!



Även om jag äter enligt LCHF så finns det ibland tillfällen då jag vill unna mig något gott i efterätts-väg som ändå inte påverkar min viktnedgång alltför mycket! Orginal-receptet har jag hittat på Arla.se för några år sedan och gjort många gånger med riktigt socker och marabous vanliga mörka choklad (som ju inte alls är särskilt mörk och innehåller på tok för många kolisar om man äter LCHF! ;)) Då smakar den ungefär som en väldigt kladdig kladdkaka - underbart god med andra ord ;)
När jag nu gör den LCHF-style så blir den väldigt mörk och inte så söt i smaken men den gör jobbet om man är sugen på något chokladigt! Hur söt den blir beror naturligtvis på vilken choklad man väljer att använda. Jag valde Lindts mörka med 90% kakaohalt för att få ner kolhydratinnehållet men har tidigare gjort den med 70% choklad. Då blir den lite sötare! Min 90% choklad har 14 gram kolhydrater per 100 gram. Som sötningsmedel använder jag Sukrin. Jag tycker det fungerar utmärkt i den här efterätten då man inte alls känner den lite "kalla" smaken som sukrin har när kakan väl är gräddad!
För orginalreceptet, se här: http://www.ica.se/recept?recipeid=590037

Mitt recept för 4 portionsformar:

75 g smör
  • 100 g mörk choklad (ju högre kakaohalt, desto mindre kolisar)
  • ägg
  • 1 dl sukrin

Gör så här

1. Sätt ugnen på 225°C.
2. Smält smöret i en kastrull. Bryt chokladen i bitar och låt den smälta i smöret.
3. Vispa ägg och sukrin pösigt. Vispa i chokladblandningen.
4. Häll smeten i 4 små ugnssäkra smorda formar. Om man tar runda lite högre formar tar det ca 10 minuter. Chokladen ska vara lite lös i mitten. Passa noga och känn med en gaffel/sticka för blir dom torra blir dom inte alls roliga att äta!
5. Låt chokladen svalna lite men servera gärna ljummen. Servera med några hallon och vispad grädde!

6. Njuuut!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0